Khamis, 10 November 2016

Merentasi laluan Minduk Sirung ~ Garagas Hikers

01 Oktober 2016

Minduk Sirung.?...ini adalah laluan yang terdapat di sub stesen Gunung Alab menuju ke Mahua. Laluan sepanjang 12km sudah tentu menjanjikan pengalaman yang menakjubkan. Seawal jam 6 pagi kami telah berkumpul di Mahua, semua sudah tiba disitu seolah-olah tidak sabar untuk memulakan perjalanan. Dengan menaiki bas yang sudah disewa kami bertolak ke Gunung Alab perjalanan yang mengambil masa selama 45 minit.

Berjalan 2km ke Sub Stesen Minduk Sirung
Pelakon utama kena mesti di depan

Kami diturunkan di Restoran Gunung Alab kerana bas tidak mampu menghantar kami ke sub stesen yang terletak 2km jauhnya. Langkah bermula dengan meningggalkan restoran Gunung Alab setelah membeli beberapa keperluan seperti air dan makanan.


Team Garagas Hikers

Mengabadikan nama ke dalam buku pelawat
Setelah menerima taklimat daripada ketua guide ( Tuan Arnold) kami pun memulakan perjalanan merentasi hutan belantara. Terdapat team lain yang telah terlebih dahulu jalan sebelum team kami.

Perjalanan baru bermula

Masih mampu tersenyum


emmm....bergambar seketika


Bergambar bersama


Pondok yang terdapat di tapak berkhemah


Di kelilingi oleh pokok bambu


Lumut ni boleh di makan ke....?


Keindahan alam semulajadi

Akhirnya berjaya tiba di Puncak Minduk Sirung

Bergaya dulu....




Kami berjaya menyelesai misi kami iaitu merentasi laluan Minduk Sirung. Perjalanan yang amat panjang dan memenatkan ini mengingatkan saya suatu masa dulu di mana saya mula mula ditempatkan untuk bekerja (SK Longkogungan). Saya menamatkan perjalanan saya sebelum jam 6 petang tiba di  air terjun Mahua. Selamat tinggal Minduk Sirung ........












3 ulasan: