Isnin, 7 November 2016

Batu Punggul ~ Garagas Hikers


31 Ogos 2016 (  Menawan Puncak Batu Punggul)


Misi menawan Puncak Batu Punggul

Ini merupakan program yang dirancang secara tiba-tiba ( pengisian cuti merdeka). emmmm  tanpa ada persediaan yang secukupnya saya menyahut cabaran dari kawan yang merancang untuk menawan puncak Batu Punggul.(fikir cincai ka.... he he.. aku baini...) 




Seawal  jam 4:00 pagi kami bertolak ke Pekan Nabawan di mana kami sepakat untuk berkumpul dahulu sebelum meneruskan perjalanan ke Sapulut. Pada hari itu tamu di pekan Nabawan..... jadi bolehlah cuci mata dahulu. Melihat -lihat orang berjual beli. 

Bersarapan di Pekan Nabawan

Setelah bersarapan kami pun meneruskan perjalanan ke daerah sapulut di mana terletaknya Batu Punggul. Perjalanan yang memakan masa 40 minit terasa sangat jauh kerana rasa kerterujahan yang amat sangat untuk tiba dengan cepat.

Sungai yang menghubungkan jalan utama dengan batu Punggul
Jambatan tempat kami mula bertolak.

Batu Punggul tersergam gagah (gambar di ambil dari bot )

 Ini pemandangan Batu Punggul dari bot sebelum sampai ke titik mula pendakian. Untuk sampai kami perlu menaiki bot yang disewa dengan bayaran rm60. Seronok juga menaiki bot ini walaupun tidak boleh buat aksi seperti dalam filem "titanic".

Bergaya kawan yang paling depan tu.
Sebelum memulakan perjalanan baca dulu peraturan

Berada di kaki batu Punggul (Gua ni ada banyak lorong di dalamnya)

Rerama bertanduk (kehidupan unik di tempat ini)

Berehat seketika sebelum mendaki

Memulakan pendakian yang memenatkan

Melalui laluan yang curam

Aksi seorang pendaki (Guide)

Pemandangan dari puncak Batu Punggul

Gambar ini di ambil pada waktu tengahari

Kelihatan bot membawa pelawat
Sepanjang pendakian kami dibantu oleh para guide yang setia di sisi kami menunjukkan cara mendaki ke puncak.Bagi saya pendakian ini sangat memenatkan lebih lebih lagi di bawah terik mentari. Tangan dan kaki terpaksa bekerja keras menolak badan ke Puncak. Akhirnya dengan kekuatan yang ada, rasa gayat, rasa lapar dan tenaga yang semakin berkurang saya berjaya tiba ke puncak tepat jam 12 tengahari. 
Kami tanpa melengahkan masa memotretkan kejayaan kumpulan kami menawan Puncak Batu Punggul.(Oh.... dunia lihatlah).....selesai mengambil gambar, kami pun menjamu selera dengan bekal yang kami bawa bersama. Selepas itu kami pun bersiap-siap untuk turun semula ke bawah, di mana terdapat pendaki lain yang akan naik menggantikan tempat kami di atas. 

~ Terima kasih Batu Punggul kerana menjadi sebahagian daripada memori kami........Adios.

~ Terima kasih kepada semua Guide. Anda memang yang terbaik.















1 ulasan: